martes, 31 de marzo de 2015

LES GUINGUETES DE CASTELLDEFELS PROMOUEN UNA “PLATJA INTEL•LIGENT”

L’associació d’Adjudicataris de Serveis de Platja de Castelldefels (AASPC) ha engegat una iniciativa, pionera en el sector, que pretén liderar la conversió de la platja de Castelldefels en una “smart beach” de referència. La “smart beach”, concepte subsidiari d’“smart city”, és una idea de platja “intel·ligent” que treballa per a millorar la qualitat de vida dels residents i visitants, i alhora garanteix un desenvolupament sostenible de l’entorn, tot utilitzant les noves tecnologies.

Per a donar resposta al nous reptes de les ciutats costeres del segle XXI, que plantegen una complexa vida urbana i d’oci, l’AASPC ha elaborat un pla bàsic per a la platja de Castelldefels que té com a objectiu impulsar l’eficiència en les seves àrees claus a través de la tecnologia i la hiperconnectivitat. Aquestes àrees són l’estalvi energètic, la gestió i qualitat de l’aigua, la freqüència del transport públic o la implantació d’aplicacions per a telèfons mòbils per a informar del temps, el mar, la seguretat, el transport o els serveis. Segons comenta en Raúl Vidal, president de l’AASPC, “la iniciativa neix amb la voluntat de situar la platja de Castelldefels com a referent d’”smart beach” al litoral català, perquè gaudim d’elements prou potents per esdevenir-ho: tenim una universitat tècnica, la UPC, i som veïns de Barcelona, que s’ha convertit en una capital mundial capdavantera en l’àmbit de les “smart city”.

La proposta, recollida en un document que ha estat entregat a l’alcalde de Castelldefels, Manuel Reyes, al delegat del rector de la UPC del campus de Castelldefels, José Manuel Yúfera i al president del Gremi d’Hostaleria, Manuel Ángel Ortiz Chumillas, també contempla la manera d’aconseguir els objectius marcats. “Creiem necessari aportar la nostra visió empresarial de com s’ha de desenvolupar tot aquest procés, que inclou la forma de trobar recursos econòmics, la necessitat de col·laboració entre distintes administracions, la implicació d’empreses del poble i de fora, el treball de recerca d’una universitat de referència mundial com la UPC o la conscienciació de la ciutadania”, remarca en Vidal.

En Raúl Vidal, que a apart d’empresari i emprenedor és també llicenciat en Telecomunicacions per la UPC de Castelldefels, afegeix que “des de les guinguetes hem fet en els últims anys una labor prou important de revitalització de la platja i, en conseqüència, de l’economia general del poble. Però per a situar a Castelldefels en un lloc de privilegi en l’àmbit del turisme de qualitat, amb tota la generació de llocs de treball que això comportaria, hem de dur a terme un nou esforç que ens permeti d’assolir els estàndards d’innovació i sostenibilitat que el client actual ja demanda, i que cada cop exigirà més”. 

La AASPC aposta per una platja en la qual prevalgui la sostenibilitat, ecologia, eficiència energètica, solucions per a persones i prosperitat econòmica, tot això a través de la utilització de les noves tecnologies. La constant evolució i modernització dels establiments de temporada com els xiringuitos, el coneixement de l'entorn i de la seva història, la sensibilitat recollida dels clients, la visió de futur o la realitat econòmica i mediambiental són els principals factors que han generat les conclusions exposades a continuació.

1.- Accions tècniques concretas.-

-Eficiència Energetica.- Control de la il·luminació i fonts d'energia renovables.
-Transporte.- Foment de la bicicleta, vehicles híbrids, semàfors regulables per l'usuari, aparcament més fàcil i ràpid i freqüència de transport públic adaptable.
-Estalvi D'aigua.- Reg intel·ligent.
-Conectividad.- Accés a wifi a tota la platja i pals de recàrrega de bateria de telèfon mòbil gratuït.
-Aplicacions Per mòbils.- Informació global sobre la platja: estat de la mar, presència de meduses, vent, temperatura de l'aigua i de l'aire, pronòstic del temps, llocs de socors i policia i serveis en general.

2.- Col·laboració entre agents i administraciones.-

-Coordinació Entre l'ajuntament, la UPC, altres administracions, agents socials i econòmics i ciutadania per elaborar plans conjunts. Col·laboració en la recerca de recursos econòmics i de finançament.

3.- Intercanvi d'experiències amb altres "smart beach".

4.- Estrènyer el contacte i col·laboració amb Barcelona, ​​que és una ciutat intel·ligent de primera línia.

5.- Promoure la imatge de "smart beach" dins de la confecció d'imatge de marca "Castelldefels".
-Divulgació Didàctica entre la ciutadania i sectors professionals sobre els beneficis de la sostenibilitat i el model de "smart city".

6.- Implicar les empreses i comerços de Castelldefels en els beneficis de la hiperconnectivitat.