L’associació
d’Adjudicataris de Serveis de Platja de Castelldefels (AASPC) ha engegat una iniciativa,
pionera en el sector, que pretén liderar la conversió de la platja de
Castelldefels en una “smart beach” de referència. La “smart beach”, concepte
subsidiari d’“smart city”, és una idea de platja “intel·ligent” que treballa
per a millorar la qualitat de vida dels residents i visitants, i alhora garanteix
un desenvolupament sostenible de l’entorn, tot utilitzant les noves
tecnologies.
Per a donar resposta al nous reptes de les ciutats costeres del segle XXI, que plantegen una complexa vida urbana i d’oci, l’AASPC ha elaborat un pla bàsic per a la platja de Castelldefels que té com a objectiu impulsar l’eficiència en les seves àrees claus a través de la tecnologia i la hiperconnectivitat. Aquestes àrees són l’estalvi energètic, la gestió i qualitat de l’aigua, la freqüència del transport públic o la implantació d’aplicacions per a telèfons mòbils per a informar del temps, el mar, la seguretat, el transport o els serveis. Segons comenta en Raúl Vidal, president de l’AASPC, “la iniciativa neix amb la voluntat de situar la platja de Castelldefels com a referent d’”smart beach” al litoral català, perquè gaudim d’elements prou potents per esdevenir-ho: tenim una universitat tècnica, la UPC, i som veïns de Barcelona, que s’ha convertit en una capital mundial capdavantera en l’àmbit de les “smart city”.
La proposta,
recollida en un document que ha estat entregat a l’alcalde de Castelldefels,
Manuel Reyes, al delegat del rector de la UPC del campus de Castelldefels, José
Manuel Yúfera i al president del Gremi d’Hostaleria, Manuel Ángel Ortiz
Chumillas, també contempla la manera d’aconseguir els objectius marcats. “Creiem
necessari aportar la nostra visió empresarial de com s’ha de desenvolupar tot aquest
procés, que inclou la forma de trobar recursos econòmics, la necessitat de col·laboració
entre distintes administracions, la implicació d’empreses del poble i de fora, el
treball de recerca d’una universitat de referència mundial com la UPC o la
conscienciació de la ciutadania”, remarca en Vidal.
En Raúl Vidal, que a apart d’empresari i emprenedor és també llicenciat en Telecomunicacions per la UPC de Castelldefels, afegeix que “des de les guinguetes hem fet en els últims anys una labor prou important de revitalització de la platja i, en conseqüència, de l’economia general del poble. Però per a situar a Castelldefels en un lloc de privilegi en l’àmbit del turisme de qualitat, amb tota la generació de llocs de treball que això comportaria, hem de dur a terme un nou esforç que ens permeti d’assolir els estàndards d’innovació i sostenibilitat que el client actual ja demanda, i que cada cop exigirà més”.
La AASPC aposta per una platja en la qual prevalgui
la sostenibilitat, ecologia, eficiència energètica, solucions per a persones i
prosperitat econòmica, tot això a través de la utilització de les noves
tecnologies. La constant evolució i modernització dels establiments de
temporada com els xiringuitos, el coneixement de l'entorn i de la seva
història, la sensibilitat recollida dels clients, la visió de futur o la
realitat econòmica i mediambiental són els principals factors que han generat
les conclusions exposades a continuació.
1.- Accions
tècniques concretas.-
-Eficiència
Energetica.- Control de la il·luminació i fonts d'energia renovables.
-Transporte.-
Foment de la bicicleta, vehicles híbrids, semàfors regulables per l'usuari,
aparcament més fàcil i ràpid i freqüència de transport públic adaptable.
-Estalvi D'aigua.-
Reg intel·ligent.
-Conectividad.-
Accés a wifi a tota la platja i pals de recàrrega de bateria de telèfon mòbil
gratuït.
-Aplicacions Per
mòbils.- Informació global sobre la platja: estat de la mar, presència de
meduses, vent, temperatura de l'aigua i de l'aire, pronòstic del temps, llocs
de socors i policia i serveis en general.
2.- Col·laboració
entre agents i administraciones.-
-Coordinació Entre
l'ajuntament, la UPC, altres administracions, agents socials i econòmics i
ciutadania per elaborar plans conjunts. Col·laboració en la recerca de recursos
econòmics i de finançament.
3.- Intercanvi
d'experiències amb altres "smart beach".
4.- Estrènyer el
contacte i col·laboració amb Barcelona, que és una ciutat
intel·ligent de primera línia.
5.- Promoure la
imatge de "smart beach" dins de la confecció d'imatge de marca
"Castelldefels".
-Divulgació
Didàctica entre la ciutadania i sectors professionals sobre els beneficis de la
sostenibilitat i el model de "smart city".
6.- Implicar les
empreses i comerços de Castelldefels en els beneficis de la hiperconnectivitat.